کاربردی ترین روش های اتصال ورق ژئوممبران

در بدست اوردن عملکردی رضایت بخش در حوزه صنعت تولید ژئوممبران به اندازه ای که استفاده از مواد اولیه مرغوب ضروری است اتصال درست نیز الزامی می باشد.از آنجا که بزرگترین نقطه ضعف در پروسه اتصال محصولات ژئو سنتتیک به خصوص ورق ژئوممبران درز بین صفحات می باشد ما در این مقاله بر آن شدیم تا منحصرا به تشریح و تحلیل روش های مختلف اتصال محصولات ژئوسنتتیک (ورق ژئوممبران) بپردازیم.با ما همراه باشید.


روش های اتصال ورق ژئوممبران


در حالت کلی اتصال ورق ها به ۲صورت انجام میگیرد:

  1. اتصال ورق ها در کارخانه : در این روش ورق های ژئوممبران در کار خانه به صورت رول یا تاخورده به یکدیگر متصل می شوند.
  2. اتصال در محل نصب : در این روش به دلیل عدم مشخص بودن ابعاد پروژه ،گرد و غبار ،حرارات و ثابت نبودن موقعیت و… نمیتوان در کارخانه ورق ها را به هم متصل کرد و به همین دلیل باید فرایند اتصال در محل پروژه اتصال انجام گیرد.

در ایران اکثرا از روش دوم برای اتصال انواع ورق ژئوممبران  استفاده میشود.


اتصال ژئوممبران

 

 

سایر روش های اتصال ورق ژئومبران


علاوه بر دو روش کلی که دربخش قبل به انها اشاره شد روش های دیگری برای اتصال ورق های ژئوممبران وجود دارد که در ادامه به انها اشاره خواهیم کرد:


۱- جوش با سشوار صنعتی:  در این روش برای تولید دمای ۴۰۰ درجه مورد نیاز برای ذوب  لبه ورقه ها بین دو غلتک و فشرده سازی انها علاوه بر سشوار صنعتی از هوای داغ نیز میتوان استفاده کرد.

از سشوار صنعتی علاوه بر اتصال ورق های ژئوممبران به یکدیگر میتوان در پروسه تعمیر ورق هایی که به واسطه حمل و نقل نادرست صدمه دیده اند استفاده کرد.


۲- جوش با هوای داغ و دستگاه دبل وج : در این روش با گذاشتن صفحه فلزی داغ بین دو ورق های ژئوممبران که باعث ذوب و فشردن انها میشود فرایند اتصال انجام میشود. در این روش نیز مشابه روش قبل برای اتصال ورق ها نیاز به فشار غلتک داریم. سرعت جوش دستگاه دبل وج ۳متر بر دقیقه و المنت ان۴۵۰ سانتیگراد است.


۳- اتصال با  دستگاه اکسترودر دستی جوش ذوبی: دراین روش اتصال با  دستگاه اکسترودر  نوار باریکی از جوش را بین دو لبه ورق تزریق میکنیم.

یک مزیت بسیار مهم این روش نسبتبه سایر روش ها این است که با عبور مفتول پلی اتیلن از بین المنت  در دستگاه اکسترودر یک ماده خمیری شکل در خروجی دستگاه قابل برداشت است که از آن میتوان به منظور افزایش ختصیت آببندی , ورق ژئوممبران استفاده کرد. در واقع در این روش علاوه بر اتصال تقویت خاصیت عایقی ورق ها را شاهد هستیم.


۴- اتصال با دستگاه گوه:برای جوش ژئوممبران میتوان از دستگاه گوه مضاعف نیز استفاده کرد.که باعث بالارفتن کیفیت و اتصالی یکنواخت نیز میشود.  در این روش اتصال شرایط لازم برای ازمایش کانال هوا به منظور تست جوش (که یک تست غیر مخرب مجسوب میشود)فراهم شده است. جالب است بدانید که  این روش امروزه رواج زبادی یافته است.

لازم به ذکر است که غلطک های فک ثابت و متحرک،المنت و پیچ فشار از قطعات گوه به شمار میرود که باید سرعت غلطک،دمای المنت و میزان فشار هماهنگ باشند تا جوش خوب صورت گیرد.


بیان این نکته ضروری است که روش های حرارتی برای ژئوممبران های ترموپلاست که به حرارت حساس هستند قابل استفاده میباشد.

امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم در زمینه ارائه اطلاعاتی در حوزه روش های کاربردی اتصال انواع ورق ژئوممبران گامی موثر برداشته باشیم.

در پایان لازم است بگوییم  اگر پس ازمطالعه این مقاله راغب شدید تا در پروژه های صنعتی خود از ورق های ژئوممبران استفاده کنید متخصصین ما در شرکت پل یرج اماده ارائه خدماتی شایسته شما هستند.